Mitä todellisuus on?

Miksi haluamme nähdä ja lukea uutisia

Perjantai 9.3.2018 - R.J.

Alfa TV:n ohjelmassa Käännekohtia Taavi Vartia haastatteli toimittaja, kirjailija Juha Veli Jokista.

Siinä Jokinen kertoi toimittajan näkökulmaa työhönsä ammattina sekä henkilökohtaisena kokemuksena.

Ohjelmasta avautui minulle muutama ajatus!

Olemme kiinnostuneita uutisista koska haluamme tiedostamattamme peilata omaa elämäämme tätä kollektiivista elämäämme vasten. Peilata!

Olemme tiedostamattamme kiinnostuneita siitä mikä meidän elämämme tavoite eli totuus siitä on. Sehän on mielenrauhan saavuttaminen (kaiken hyväksyvä rakkaus) ja käytetään ilmausta ”totuus”. Katselemalla ympärillemme työstämme omaa maailmaamme!

Niin kauan kun annamme asioille merkityksiä (itse valittuja) teemme omasta maailmastamme sitä mitä koemme totena.

Kun alamme oivaltaa että tapahtumien arvo tulee omasta arvolatauksestamme alamme vapautua meitä rasittavista asioista.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Käännekohtia, Alfa TV, arvolataus, peilata, vapautua

Arvostetaanko asiakkuutta?

Tiistai 7.11.2017 - Raimo Julkunen

Arvostetaanko asiakkuutta?

Asiakkaan kokema voisi olla pääomaa, joka tuloutuisi kuten muukin pääoma.

Mitä me asiakkaat koemme ollessamme tekemisissä myyjien kanssa? Koemme että heillä on niin kiire, että he eivät ehdi palvella! Korkeintaan he ehtivät osoittaa, että missä on automaatti, joka markkeeraa palvelua!  Ikävä tuntea olevansa kuin häirikkönä ostoksilla. Mikä on meidän arvomme asiakkaana? Arvostammeko itseämme riittävästi? Arvostetaanko asiakkuutta riittävästi?

Sähköisen asioinnin on annettu ohjata asioita niin, että ostajan tulisi olla tottunut asiantuntija myyjän sähköiseen järjestelmään, jotta voisi olla varma kaikista ostotapahtumaan kuuluvista asioista. Annetaan ymmärtää, että järjestelmät ovat hienoja, toimivia ym. mutta yllättävän haavoittuvia ne aika ajoin ovat.  Kaupan käynnistä jää turhan usein epävarma olo, menikö kaikki oikein? Jää jäljelle vähän ikävä olo!

Miksi näin käy? Ei myyjä sitä tietenkään tahallaan tee, mutta kaikki se terminologia, jota käytetään, on niin laajaa, että ei ostaja voi millään olla tietoinen kaikista vivahteista mitä niihin kuuluu. Miten siihen saisi selvyyttä? Ainakin itse olen ollut ymmälläni yrittäessäni kirjoittamalla (chatissa) tehdä kysymyksiä ja lukea niihin tulleita vastauksia.

Ostajana on tullut vaikutelma, että on yrityksiä, jotka ovat rakentaneet muurin asiakkaan ja oman toimintansa väliin, niin tiiviin että asiakasta ei tarvitse kohdata. Tästä esimerkkinä voisi mainita mm. useimmat pankit ja jopa viestintäyritykset.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: asiakaskokemus, terminologia, asiakkuuden arvo

Onko mikään turhaa?

Tiistai 18.4.2017 klo 8:47 - Raimo Julkunen

Tunnetussa laulussa on sanoja turhuudesta: ...Turhuuden turhuus kaikki on, niin turhaa touhu......

Onko se totta ja mitä siinä oikein tarkoitetaan? Me helposti ajattelemme että olisi erityisen arvokasta määritellä esimerkiksi ostaminen turhaksi, - tavarat turhiksi,- kaikki touhuaminen turhaksi!

Onko se niin todella? Itse olen alkanut ajatella että ei, vaan että turhuuden ajatuksella on erityinen merkitys!

Mikään tässä maailmassa ei ole turhaa jos sen näemme oikein! Siitä seurauksena oleva oivaltaminen avaa näkökyvyn. Se avaa mahdollisuuden oivaltaa mitä todellisuus on ja mitä on luulo siitä.

Tavarat, niiden ostaminen ja kaikki touhuaminen antaa meille mahdollisuuden kommunikoida toisten kanssa. Sitä me arvostamme vaikka emme aina sitä huomaa! Se on avain saada aikaan hyvä mieli itselle ja muille.

P.S. Kirjoittaminenkaan ei tunnu nyt turhalta! 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: turhuus, merkityksettömyys, merkitys, arvo