Mitä todellisuus on?

Arvostetaanko asiakkuutta?

Tiistai 7.11.2017 - Raimo Julkunen

Arvostetaanko asiakkuutta?

Asiakkaan kokema voisi olla pääomaa, joka tuloutuisi kuten muukin pääoma.

Mitä me asiakkaat koemme ollessamme tekemisissä myyjien kanssa? Koemme että heillä on niin kiire, että he eivät ehdi palvella! Korkeintaan he ehtivät osoittaa, että missä on automaatti, joka markkeeraa palvelua!  Ikävä tuntea olevansa kuin häirikkönä ostoksilla. Mikä on meidän arvomme asiakkaana? Arvostammeko itseämme riittävästi? Arvostetaanko asiakkuutta riittävästi?

Sähköisen asioinnin on annettu ohjata asioita niin, että ostajan tulisi olla tottunut asiantuntija myyjän sähköiseen järjestelmään, jotta voisi olla varma kaikista ostotapahtumaan kuuluvista asioista. Annetaan ymmärtää, että järjestelmät ovat hienoja, toimivia ym. mutta yllättävän haavoittuvia ne aika ajoin ovat.  Kaupan käynnistä jää turhan usein epävarma olo, menikö kaikki oikein? Jää jäljelle vähän ikävä olo!

Miksi näin käy? Ei myyjä sitä tietenkään tahallaan tee, mutta kaikki se terminologia, jota käytetään, on niin laajaa, että ei ostaja voi millään olla tietoinen kaikista vivahteista mitä niihin kuuluu. Miten siihen saisi selvyyttä? Ainakin itse olen ollut ymmälläni yrittäessäni kirjoittamalla (chatissa) tehdä kysymyksiä ja lukea niihin tulleita vastauksia.

Ostajana on tullut vaikutelma, että on yrityksiä, jotka ovat rakentaneet muurin asiakkaan ja oman toimintansa väliin, niin tiiviin että asiakasta ei tarvitse kohdata. Tästä esimerkkinä voisi mainita mm. useimmat pankit ja jopa viestintäyritykset.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: asiakaskokemus, terminologia, asiakkuuden arvo