Mitä todellisuus on?

Ilon kokeminen vai tuloksen saavuttaminen

Lauantai 28.3.2020 klo 21.33 - R.J.

Tänään, koronaviruksen aiheuttaman hämmennyksen keskellä näyttävät monet asiat toisenalaisilta kuin tavallisesti. Niihin sisältynyt arvolataus on muuttunut. Olen saanut seurata läheltä opetuksen muutosta, joka on tapahtunut todella nopeasti, miltei yhdessä yössä. Se on vaatinut opettajilta, lapsilta ja vanhemmilta joustavuutta ja rohkeutta mukautua uuteen tilanteeseen.

Luen HS:n sivuilta miten opetusministeri rohkaisee armollisuuteen opetustavoitteiden suhteen ja muistuttaa vanhempia, että lapsethan ne koulua käyvät.

Samassa lehdessä on juttu valmentajasta, joka on valmentanut urheilujoukkueen lajinsa kärkeen. Valmennus on aiheuttanut keskustelua mikä on kohtuullista ja mikä asiatonta urheilijoiden patistelua.

Onko menestys ja tavoitteiden saavuttaminen ensiarvoista? Mitä kaikkea sen varjolla voidaan tehdä?

Millaisia eroja voi saavutuksilla olla? Opettajat “tavoittelevat” tilannetta, jossa saavutetaan vähintään se mitä ohjeissa on määritelty, mutta tietenkin huippusaavutukset, yli muodollisen tavoitteen ovat toivottavia. Erityisesti huippu-urheilu hakee menestystä, jonka eteen tehdään määrätietoista työtä.

Mikä on ero sen välillä, että huipputulos syntyy oikein mitoitetun toiminnan tuloksena ja sen, että keskitytään yksinomaa tuloksen parantamiseen. Uskon että ero on siinä mielentilassa jossa saavutukset syntyvät!

Kaiken toiminnan tulisi sisältää ilon kokeminen! Jos toiminnassa on ilo mukana, se tukee opettelua ja opetusta, motivoi osallisia ja tavallaan kutsuu muitakin osallistumaan! Jos taas tavoite on suorituskeskeinen, se sisältää ajatuksen tavoitteesta olla erityinen, parempi.

Jokainen meistä opettaa koko ajan itseään! Omaksumme asioita tai sitten ei, teemme itse valinnat. On helpompi liittyä ilon pitoon kuin itsensä piiskaamiseen. Lapset eivät ole useinkaan vielä omaksuneet jälkimmäistä ja oppimisen ensimmäinen tavoite tulisikin olla uteliaisuuden ja löytämisen ilon kasvattaminen jopa ennen varsinaista oppisaavutusta. Uteliaana he tulevat aina löytämään elämälleen sopivat polut!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: viiruksen aiheuttama muutos, mielentilana ilo vai saavutus,

Mikä on tärkeää,asenne, taito vai välineet?

Torstai 11.4.2019 klo 11.55 - R.J.

Kun nurmikko alkoi paljastua lumen alta ja katselin varastossa olevaa golf-bägiä, ajatukseni lensi peliin ja siihen mikä tulokseni oli viime vuonna!

Mikä oli tulos ja miksi? Olinko tyytyväinen?

Omalta kohdaltani yllätin itseni! Yllätys oli, että totesinkin pelin opettaneen minulle asennetta ja hyväksymistä. Siis, viis pelituloksesta, olin tyytyväinen oppimaani suhtautumiseen. 

Tärkeintä onkin asenne, taito kehittyy kun asenne on oikea. Onko välineillä mitään roolia? No, ehkä ne ovat korkeintaan tekosyy itselle olla olematta ihan niin hyvä kuin haluaisi!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työ, suorittaminen, saavutus, asenne, välineet