Mitä todellisuus on?

Pitääkö yrityksenne yllä luottamuksen ilmapiiriä

Share |

Torstai 7.7.2022 klo 9.27 - R.J.


Olen tarkastellut omia ajatuksiani parin vuoden ajan mielenkiinnolla! Elämiseni muuttui suuresti muutettuani pienemmälle paikkakunnalle asuttuani aimmin isoissa keskuksissa kuten Tampere, Turku ja Uudellamaalla. Sopeutumista se on vaatinut erityisesti kun suurin osa tutuista ja ystävistä jäi vähän matkan päähän.

Kommunikointi on muuttunut ja osin hankaloitunut monista teknisistä mahdollisuuksista huolimatta. Samalla olen yrittänyt rakentaa taloa. Kaikki onnistuu jotenkuten. Tekniikka ei kuitenkaa pelasta kaikelta osin. Sen taakse mennään piiloonkin. Luodaan esteitä kyseenalaisilla verukkeilla (vrt. pankit). Teen sitä itsekin. Se on mukava muuri, anonyymi ja kaikki käyttävät sitä.

Itselleni pahin törmäys on ollut rakennusprojektini. Tuulimyllyjä on ollut vastassa ja juuri kommunikoinnittomuus on aiheuttanut suurimmat ongelmat. Asiat sinänsä eivät ole se ongelma vaan usein luullaan, että asiat on järjestyksessä kun joku on ne nettiin laittaneet. Asiat joita käsitellään ovat sinänsä järkeenkäypiä mutta termit vaihtelevat ja oletetaan liikaa. Eikä kukaan halua opastaa tai vastata kysymyksiin. Kysymyksien esittäjiä pidetään osittain häirikköinä, virheellisesti. 

Voisiko asialle tehdä jotain? Ehdottaisin jotain sisäistä yhteispalaveria tai koulutusta että edes uskallettaisi olla asiakkaan kanssa yhteydessä. Se auttaisi myös yrityksiä välttämään turhia reklaamaatioita. Voi nimittäin käydä niin että jos asiakas kadottaa luottamuksen hän reagoi turhankin voimakkaasti. Ja se tapahtuu vain siitä syystä että luottamus katosi ja hän vielä kerran yrittää. Voi olla että vilpittömästä yrityksestä tulee hyökkäys, vaikka se onkin avunpyyntö!

Avainsanat: kommunikointi, yhteydenpidon harjoittelu,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini